Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim
System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Regulamin organizacyjny 2015


DRUK NR 121

Uchwała Nr 11/2015
Zarządu Powiatu Drawskiego
z dnia 10 lutego
2015 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim


Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie
powiatowym (Dz. U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm.), Zarząd Powiatu Drawskiego uchwala, co następuje:

§1

Uchwala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Traci moc uchwała Nr 452/2014 Zarządu Powiatu Drawskiego z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie nowego Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim.

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zarząd Powiatu Drawskiego:

1. Stanisław Kuczyński ………………………..

2. Jacek Jerzy Kozłowski ………..………………

3. Janusz Garbacz ………………………..

4. Janina Jung …………………………

Uzasadnienie

W związku ze zmianami regulaminu organizacyjnego oraz struktury organizacyjnej w Starostwie Powiatowym w Drawsku Pomorskim, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim wprowadza dostosowany regulamin organizacyjny.

Alicja Krycka - Sumińska

Załącznik do uchwały Nr 11/2015

Zarządu Powiatu Drawskiego

z dnia 10 lutego 2015 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
P
OWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE

w DRAWSKU POMORSKIM

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.1. Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie działa w szczególności na podstawie następujących aktów prawnych:

1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm.),

2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r., poz. 182 z późn. zm.)

3) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013r. poz. 135 z późn. zm.)

4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.)

5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885 z późn. zm.)

6) ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 9 września 2014 r. poz. 1202 z póź. zm.)

7) uchwały Nr IV/37/99 Rady Powiatu Drawskiego z dnia 05 marca 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o „Centrum” należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim.

§ 2. 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim jest jednostką organizacyjną Powiatu Drawskiego.

2. Centrum jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

3. Siedzibą Centrum jest Drawsko Pomorskie ul. Bolesława Chrobrego 4.

4. Godziny pracy Centrum określa Regulamin Pracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim.

Rozdział II

Zadania Centrum

§ 3.1. Do zadań Centrum należy wykonywanie zadań własnych, zadań zleconych, zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej i samorządowej lub innymi instytucjami w zakresie spraw społecznych określonych odpowiednimi ustawami, a w szczególności:

1) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z gminami z terenu Powiatu Drawskiego;

2) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

3) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno - wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

4) pomoc cudzoziemcom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, którzy otrzymali status uchodźcy;

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

6) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży o zasięgu ponadgminnym;

7) sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej, ośrodków interwencji kryzysowej;

8) udzielanie informacji osobom ubiegającym się o pomoc, o przysługujących im prawach i uprawnieniach;

9) organizowanie szkoleń i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu drawskiego;

10) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu drawskiego;

11) podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

12) dofinansowanie do uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;

13) udzielanie dofinansowania do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;

14) dofinansowanie do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;

15) dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;

16) współpraca z Powiatową Społeczną Radą do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

17) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodzin, dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych;

18) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie Wojewodzie;

19) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej.

2. Centrum wykonuje zadania dotyczące pomocy społecznej z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat, takich jak:

1) pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne,

2) prowadzenie i rozwój ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

3) realizowanie zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

3. Centrum realizuje zadania w zakresie pieczy zastępczej należące do powiatu, w tym:

1) opracowanie 3 letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej (określenie corocznego limitu rodzin zastępczych zawodowych);

2) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo - wychowawczych;

3) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym różne formy pieczy zastępczej;

4) prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego funkcjonujących na terenie powiatu;

5) zapewnienie przeprowadzenia przyjętym do pieczy dzieciom niezbędnych badań lekarskich;

6) prowadzenie rejestru danych osobowych zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny niezawodowej lub prowadzenie rodzinnego domu dziecka i pełniących funkcję rodziny zastępczej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;

7) kompletowanie we współpracy z właściwym Ośrodkiem Pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka;

8) finansowanie:

a) świadczeń pieniężnych dot. dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej

b) pomocy dla usamodzielnianych

9) ustalanie rodzicom biologicznym odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;

10) sporządzanie sprawozdań i przekazywanie Wojewodzie;

11) finansowanie pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców.

Rozdział III
Organizacja Centrum

§ 4.1. Strukturę organizacyjną Centrum stanowią:

  1. Dyrektor

  2. Zastępca Dyrektora

  3. Główny księgowy

  4. Działy

2. Strukturę organizacyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Drawsku Pomorskim określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do Regulaminu.

§ 5. Do kompetencji Dyrektora w szczególności należy:

  1. kierowanie Centrum i reprezentowanie go na zewnątrz,

  2. nadzorowanie spraw związanych z planowaniem i realizacją budżetu Centrum oraz gospodarowanie mieniem Centrum,

  3. podejmowanie decyzji zapewniających realizację zadań Centrum,

  4. współdziałanie z organami powiatu, powiatowymi jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie właściwego wykonywania zadań Centrum,

  5. zlecanie i koordynowanie kontroli wewnętrznych i zewnętrznych,

  6. składanie w ramach posiadanych upoważnień oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Centrum,

  7. wykonywanie zadań na podstawie upoważnień Zarządu i Starosty,

  8. upoważnianie poszczególnych pracowników Centrum do załatwiania spraw w jego imieniu.

  9. prowadzenia terapii rodzin i indywidualnej.

§ 6. Do kompetencji Zastępcy Dyrektora należy:

  1. prowadzenie sprawozdawczości w SAC, GUS, ZETO i inne wymagane,

  2. prowadzenia kontroli zarządczej,

  3. nadzór nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i ośrodków interwencji kryzysowej,

  4. przygotowywanie porozumień między powiatami w sprawie przyjęcia dzieci oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków,

  5. w razie nieobecności Dyrektora lub niemożliwości wykonywania swojej funkcji, zadania i kompetencje w zakresie kierowania Centrum wykonuje Zastępca Dyrektora.

§ 7. Do kompetencji Głównego Księgowego należy:

  1. prowadzenie spraw związanych z realizacją budżetu,

  2. zapewnienie obsługi finansowo - księgowej Centrum,

  3. sporządzanie sprawozdań budżetowych i bilansu końcowego,

  4. opracowanie projektów planu finansowego przepisów wewnętrznych dot. prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, instrukcji obiegu dokumentów, zasad rozliczenia i prowadzenia inwentaryzacji.

§ 8.1. W strukturze Centrum wyodrębnia się następujące działy:

Dział ds. finansowo - administracyjny:

  1. obsługa finansowa Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowego Zespołu do spraw Osób Niepełnosprawnych,

  2. przyjmowanie dokumentów podlegających ewidencji księgowej,

  3. sporządzanie dekretacji oraz poleceń księgowania,

  4. przygotowywanie przelewów na płatności,

  5. prawidłowe prowadzenie księgowości,

  6. wykonywanie sprawozdawczości finansowej,

  7. terminowa spłata zobowiązań,

  8. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami,

  9. prowadzenie spraw związanych z archiwizacją,

  10. nadzór nad przestrzeganiem polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych,

  11. obsługa bip,

  12. prowadzenie sekretariatu oraz nadzór nad obiegiem dokumentów i pism Centrum,

  13. zabezpieczenie mienia Centrum,

  14. przyjmowanie podań i wniosków.

  15. prowadzenie ewidencji środków trwałych,

  16. prowadzenie spraw kadrowych,

  17. zaopatrywanie Centrum w sprzęt i wyposażenie.

2. Dział ds. rehabilitacji społecznej:

  1. obsługa interesantów w zakresu zadań z rehabilitacji społecznej jak: turnusy

rehabilitacyjne, środki pomocnicze, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne

i sprzęt rehabilitacyjny, likwidacja barier, sport, turystyka i rekreacja osób niepełnosprawnych,
2) diagnozowanie potrzeb powiatu w celu opracowania programów wspierania osób

niepełnosprawnych,
3) współpraca z ośrodkami pomocy społecznej, urzędami miast i gmin, organizacjami

pozarządowymi i stowarzyszeniami w zakresie rehabilitacji społecznej w załatwianiu

spraw osób niepełnosprawnych i na rzecz niepełnosprawnych,
4) prowadzenie dokumentacji i sporządzanie sprawozdań dotyczących wydawanych

środków PFRON,
5) obsługa Powiatowej Społecznej Rady do spraw Osób Niepełnosprawnych w Drawsku Pomorskim,

  1. udzielanie informacji osobom ubiegający się o pomoc, o przysługujących im prawach i uprawnieniach.

3. Dział ds. świadczeń pieczy zastępczej i pomocy społecznej:

  1. prowadzenie rejestru rodzin zastępczych i rejestru rodzin zastępczych zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej, rodzinnych domów dziecka,

  2. przygotowanie projektów decyzji administracyjnych, dot. przyznawania świadczeń z pieczy zastępczej i ponoszenia opłat przez rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,

  3. przygotowywanie dla księgowości dokumentów w sprawie ponoszenia przez gminę wydatków na opiekę i wychowanie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,

  4. wprowadzanie danych rodzin zastępczych i decyzji do programu pieczy zastępczej i rodziny zastępcze,

  5. kompletowanie dokumentacji dzieci do umieszczenia w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka,

  6. sporządzanie list wypłat świadczeń dla rodzin zastępczych,

  7. przygotowanie projektów decyzji administracyjnych kierujących do ośrodka wsparcia i dotyczących odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia,

  8. przygotowywanie projektów decyzji dot. przyznawania świadczeń finansowych i rzeczowych usamodzielnianym wychowankom rodzin zastępczych i placówek,

  9. świadczenie pracy socjalnej, w tym wspieranie pełnoletnich wychowanków z placówek i rodzin zastępczych w procesie usamodzielnienia.

  10. przeprowadzenie wywiadów środowiskowych,

  11. naliczanie świadczeń pieniężnych dla usamodzielnianych.

  12. przygotowanie projektów decyzji administracyjnych dot. umieszczanych w domu pomocy społecznej i odpłatności za pobyt ww domu,

  13. przygotowanie danych do sprawozdawczości,

  14. współpraca z rodzinami zastępczymi, Ośrodkiem Wspierania Dziecka i Rodziny w Drawsku Pomorskim i innymi ośrodkami związanymi z pieczą zastępczą,

  15. pomoc uchodźcom, mającym trudności w integracji ze środowiskiem.

4. Dział ds. projektów unijnych:

  1. opracowanie i przygotowanie projektów,

  2. organizowanie działań informacyjno - promocyjnych związanych z realizowanymi projektami,

  3. rekrutacja beneficjentów projektu,

  4. prowadzenie dokumentacji księgowej związanej ze środkami finansowymi projektów,

  5. prawidłowa realizacja merytoryczna działań projektu, zgodnie z wymogami oraz obowiązującymi przepisami w oparciu o umowę o dofinansowanie,

  6. przyjmowanie podań i wniosków w sprawach projektu,

  7. prowadzenie ewidencji środków trwałych projektu,

  8. podejmowanie niezbędnych działań mających na celu osiągnięcie wskaźników rezultatu projektu,

  9. przestrzeganie procedur związanych z ochroną danych osobowych uczestników projektu, personelu oraz kontrahentów,

  10. wykonywanie innych zadań niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu.

§ 9. Zadania pracowników Centrum określają indywidualne zakresy czynności.

Rozdział IV

Zasady funkcjonowania Centrum

§ 10.1. Dyrektor Centrum podlega Staroście, pozostali pracownicy Centrum podlegają dyrektorowi.

2. Pracownicy Centrum w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa.

3. Centrum kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Dyrektorem za realizację swoich zadań.

Rozdział V
Czas pracy
i zasady przyjmowania interesantów w Centrum

§ 11.1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy

w zakładzie pracy lub w innym w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy.
3. Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.
4 Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku.
5. Rozliczanie czasu pracy następuje w czteromiesięcznych okresach rozliczeniowych.

6. Przyjmowanie w Centrum interesantów w sprawach indywidualnych, a także w sprawach skarg i wniosków odbywa się w dni robocze w godzinach pracy.

Rozdział VI
Zasady podpisywania pism

§ 12.1. Dyrektor podpisuje:
1) zarządzenia, regulaminy,
2) pisma związane z reprezentowaniem Centrum na zewnątrz,
3) odpowiedzi na skargi i wnioski,
4) decyzje z zakresu administracji publicznej do których upoważniony jest przez
Starostę Drawskiego,
5) pisma zawierające oświadczenia woli Centrum jako pracodawcy,
6) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
7) inne pisma w sprawach należących do jego właściwości.

2. Decyzje z zakresu administracji publicznej może podpisywać pracownik Centrum po otrzymaniu upoważnienia Starosty Drawskiego na mocy obowiązujących przepisów.
3. Główny księgowy podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań, nie zastrzeżone do podpisu przez Dyrektora.

Rozdział VII

Zasady kontroli

§ 13. Działalność merytoryczna komórek organizacyjnych podlega kontroli zewnętrznej wykonywanej przez uprawnione organy, instytucje i urzędy oraz kontroli zarządczej, w tym kontroli wewnętrznej, realizowanej w trybie kontroli instytucjonalnej i funkcjonalnej.

§ 14.1. Funkcjonowanie adekwatnej oraz skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej zapewnia Dyrektor.

2. Dokumentację systemu kontroli zarządczej stanowią regulaminy oraz instrukcje ustalające wewnętrzne procedury obowiązujące w tym zakresie, a także dokumenty określające zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Centrum oraz inne dokumenty wewnętrzne.

3. Elementami systemu kontroli zarządczej są czynności kontrolne obejmujące:

1) samokontrolę,

2) kontrolę funkcjonalną.

4. Do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy zatrudnieni w Centrum bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.

5. Wewnętrzną kontrolę funkcjonalną prowadzi Dyrektor samodzielnie lub przy pomocy innego pracownika.

Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

§ 15.1. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.

2. Zmiany Regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

3. Dyrektor jest zobowiązany zapoznać pracowników Centrum z Regulaminem Organizacyjnym.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Jolanta Nazarek 19-02-2015 07:22
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Jolanta Nazarek 19-02-2015
Ostatnia aktualizacja: - 19-02-2015 07:22